donderdag 22 augustus 2013

Back to school, back to business, back to the jungle?

This time I'm taking a different approach and will post my blog in Dutch for the first time!



"Back to school, back to business, back to the jungle?"



Overbevolking op de wereld?  Kom dan eens langs op het Stella Maris College tijdens de eerste onrustvolle schoolweken. Ongetwijfeld zullen vele middelbare scholen volgepropt zitten met dezelfde rennende brugklassers, de op hen neerkijkende tweede of derde klassers en de quasi-onverschillige bovenbouwers, die allemaal met verschillende gevoelens het nieuwe schooljaar ingaan. Waar het bij sommigen nog nieuwsgierigheid is voor de grote ontdekkingsreis die we het voortgezet onderwijs noemen, is het bij anderen een sleur, een nieuwe start, of de laatste hindernis. Toch lopen ze allemaal rond in één gebouw. Het schoolgebouw dat ontworpen is op maximaal tachtig procent van het aantal leerlingen dat op dit moment door de gangen slentert. Dit buitenproportionele aantal leerlingen vormt een groot probleem.  Je jas ophangen? Denk daar maar twee keer over na en leg die in je kluisje. Dat is niet alleen veiliger, maar zal je een hoop tijd besparen die je anders zou verliezen tijdens je zoektocht door de bergen jassen, die zich door gebrek aan plek aan de kapstok daaronder opstapelen, en daarbij komt nog de tijd die je kwijt bent om je een weg te banen door de drukke gangen naar de jassenhoop in kwestie.
Je laatste uur is voorbij en je wilt naar huis fietsen? Dan kun je het doolhof van fietsen betreden en zoeken naar je fiets, om die vervolgens daaruit te bevrijden. Bevrijden? Ja, letterlijk bevrijden. Want je fiets is hoogstwaarschijnlijk ingesloten door andere fietsen van leerlingen die niet net zoals jij braaf tien minuten voor de bel al op school waren. Na een hoop gesjouw, gepuzzel en eventueel het oprapen van fietsen die door omstandigheden nogal eens om willen vallen, kun je door diezelfde fietsenmassa weer terug. Het is duidelijk dat het aantal fietsenrekken totaal niet correspondeert met de hoeveelheid leerlingen. En zo zijn er veel meer problemen die het normaal vrij rustige schoolleventje van de leerling toch wel erg onrustig maken
Doorgangen van maar een meter breed, te weinig leraren, files in de gang, klassen van 35 leerlingen, geen tafel of zitplek meer vrij in de aula, te laat in de les komen, onmogelijke roosters, benauwde lokalen, onophoudelijk geduw en zwaar geïrriteerde leerlingen. Schoolbesturen zouden moeten beseffen, bezuinigingen of niet, vol is vol.

Guusje Ubachs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten